(CAS más abajo)
These days that so many cartoonists have drawn pencils overpowering guns (*) I could not avoid thinking of South Sudan. Here pencils are not used to ridicule the other; the few ones available are used to learn the ABC. But less and less teachers are willing to hold pencils and teach others.
See below an article on the importance of education in South Sudan in this critical time. Often in emergency situations education budgets are mercilessly cut. The reasoning goes like this " let us first feed them, clothe them and shelter them before we can even think of any other intervention." That might work for a very short emergency situation (though to be frank I think it has never really worked since we human beings are more than simply bodies) but not for a long complex situation. Leaving education out of the picture just prologues the cycle of violence. What a short sighted donor-driven way of crippling the future generations !
http://en.jrs.net/news_detail?TN=NEWS-20150113033757
Alvar and Malish, my two colleagues here in Maban, convincingly argue for the need of education precisely at this point in time, when teachers are deserting the classrooms to become soldiers. Teachers decide to leave the chalk, blackboards, pencils and notebooks to hold a gun. In South Sudan to be part of the military (be it on the side of the government or under the command of the rebels) is much better paid, and more importantly, it gives youth a sense of belonging and of identity that no other institution is able to give them now.
Mind you, youth joining ruthless armed forces is not only happening in the banlieues of París.
We are heading nowhere.
(* I am not sure that I can so uncritically also say "je suis Charlie," but let me leave that for another time)
CAS
En estos días que tantas imágenes aparecen en la red de lápices siendo más poderosos que las armas (*), no puedo evitar pensar en Sudán del Sur. Aquí los pocos lápices a mano no se usan para ridiculizar al otro sino para intentar aprender el ABC. Pero cada día quedan menos profesores que quieran empuñar un lápiz.
Aquí podeis encontrar un artículo sobre la importancia de la educación en estos tiempos. A menudo la educación es la primera en caer de los presupuestos de ayuda humanitaria de emergencia, pues dicen "primero hay que alimentarlos, cobijarlos, antes de pensar en otras cosas menos importantes". Pero olvidar la educación, incluso en tiempo de emergencia, es condenar a las generaciones futuras al fracaso y perpetuar el ciclo de violencia (y no en menor medida prolongar la situación de prostración y absoluta dependencia de la ayuda humanitaria externa). ¿Sin gente que haya podido terminar la primaria, la secundaria y la universidad, ¿quién va a levantar este país?
http://es.jrs.net/noticias_detalle?TN=NEWS-20150113033757
Mis compañeros Àlvar y Malish reclaman con razón que la educación sea una prioridad en Sudán del Sur, precisamente ahora que tantos profesores abandonan las aulas para unirse al ejército (sea el del gobierno o el del grupo rebelde). Los profesores deciden dejar la tiza, pizarra, lápices y libretas para empuñar un arma semiautomática. Un soldado cobra 4 veces más que un profesor y formar parte del ejército les da a los jóvenes un orgullo y un sentido de identidad compartida que ninguna otra institución les ofrece.
Hoy la atracción de los jóvenes hacia grupos armados no sólo ocurre en las banlieues de París.
Vamos hacia ninguna parte.
(* Yo no se si diría tan rápidamente, "soy Charlie", pero dejémos este tema para otro día)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada